I Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Wyszkowie  

Kategoria: 
Autor: Żelazna - Łysik Iwona | Kategoria: Uroczystości i wydarzenia | Data: 2017-06-26
Klaudia Polak kolejny raz laureatką!
Czerwiec w szkolnej rzeczywistości jest miesiącem podsumowań. Czas więc dokonać podsumowania konkursów, z którymi przez niemal cały rok zmagali się uczniowie I LO. Galeria zdjęć
Zaczęło się od konkursu „Z poprawną polszczyzną na co dzień”. Do etapu szkolnego przystąpiło w naszej szkole 38 osób (20 z klas pierwszych: B,C,E,F i 18 z klas drugich: A i G), a odbył się 14.11.2016 roku i polegał na rozwiązaniu testu z zakresu poprawności języka polskiego. Do etapu drugiego, również rozgrywanego w szkole zakwalifikowało się 9 osób: Karolina Gajdek i Roksana Malinowska z kl.1E, Hanna Kwaśny z kl.2G, Aleksandra Góralewska, Anna Puchalska, Klaudia Polak, Paulina Uchal, Karolina Wojciechowska i Rafał Żurawski z kl.2A . Odbył się 9.01.2017 i również polegał na wykonaniu testu . Do finału ogólnopolskiego (III etap) zakwalifikowała się (po raz kolejny) uczennica klasy 2A – Klaudia Polak, która 31.03.2017 r. w siedzibie PAN, czyli w Pałacu Staszica pisała najtrudniejszy w tej edycji sprawdzian. III etap to napisanie opowiadania zainspirowanego obrazkami, które otrzymują uczestnicy. W opowiadaniu należy wykorzystać wszystkie ilustracje, muszą być również wykorzystane związki frazeologiczne oraz spełnione kryteria gatunkowe i kryteria poprawności języka. Uczestnicy mają na to 60 minut. Klaudia ostatecznie zajęła 8 miejsce w Polsce na 3 tys. uczestników, którzy w kategorii szkół ponadgimnazjalnych rozpoczynali rywalizację, była też jedyną finalistką z Mazowsza.
Równolegle był też rozgrywany konkurs „Z ortografią na co dzień”. Etap I, szkolny, odbył się 15.11.2016 roku i przystąpiło do niego 15 uczniów (6 z klas pierwszych: A i B oraz 9 z klas drugich: A i C). Polegał na napisaniu testu ortograficzno-interpunkcyjnego. Etap II, do którego zakwalifikowały się Julia Krzepicka z kl.2C i Aleksandra Góralewska z kl.2A, odbył się 10.01.2017 i polegał już na napisaniu klasycznego dyktanda. Tekst najeżony był licznymi orograficznymi i interpunkcyjnymi pułapkami, więc uczennice zakończyły rywalizację na tym etapie.
Trzecia odsłona to konkurs „Savoir-vivre na co dzień”, który składa się z jednego ogólnopolskiego etapu i polega na rozwiązaniu testu z zadaniami dotyczącymi dobrych manier w różnych sytuacjach życiowych. Trzeba też opisać sposób rozwiązania podanej przez organizatorów sytuacji. I LO po raz pierwszy uczestniczyło w tej edycji, a do konkursu przystąpiło 10 uczennic z klas: 1A, 2A i 2C . Wśród laureatów tym razem Norwidziaków nie było. Cóż, pierwsze koty za płoty.
Konkursy rozgrywane są w naszej szkole od kilku już lat, ale tylko raz, w 2013 roku (nie biorąc pod uwagę roku minionego, w którym także Klaudia Polak została finalistką) I LO miało swoich finalistów. Byli nimi Tomasz Sobczak i Ilona Rosłaniec, wówczas z kl.3A.
Kolejna edycja już jesienią. Korzyści udziału to nie tylko nagroda w konkursie, ale przede wszystkim podniesienie kompetencji językowych, które przydają się w różnych sytuacjach życiowych, choćby na maturze. Niezdecydowanych może przekonają słowa tegorocznej laureatki, Klaudii Polak: „Biorąc pierwszy raz udział w konkursie "Z poprawną polszczyzną na co dzień" , czyli w klasie pierwszej, nie przeszło mi przez myśl, że mogę dotrzeć do drugiego, a nawet trzeciego etapu. W dwóch pierwszych etapach przydatne okazały się testy z ubiegłych lat, książki o poprawności językowej, które udało mi się zdobyć, słownik poprawnej polszczyzny, słownik frazeologiczny, a także vlog Pauliny Mikuły "Mówiąc inaczej", który w bardzo ciekawy sposób rozjaśnia zasady poprawności językowej. W trzecim etapie nie było już tak kolorowo. Oprócz znajomości wszystkich zasad musiałam wykazać się także kreatywnością. Na początku wydawało mi się to abstrakcyjne, pierwsze próby pisania opowiadań również nie były najlepsze. Dobrą receptą jest czytanie innych tekstów, szukanie inspiracji, aby w nietuzinkowy sposób napisać pracę. Główny problem polega na tym, że opowiadanie musi być zainspirowane obrazkami, które na ogół nie mają ze sobą nic wspólnego. Istotny jest też czas, czyli tylko 60 minut. Pisząc opowiadanie w tym roku, przez pierwsze minuty patrzyłam z niedowierzaniem, gdyż moim zdaniem obrazki były dużo trudniejsze do poskładania w całość niż poprzednim razem. Jednak trzeba najpierw sporządzić w głowie plan pracy, ponieważ przy tak małej ilości czasu nie można już z reguły nic poprawić ani zmienić w ostatnich minutach.
Przygotowań do każdego z etapów nie traktowałam jako przymus, lecz jako naukę rzeczy przydatnych w życiu codziennym. Wiele z zasad, które poznałam, wykorzystuję nie tylko w pisaniu, ale także w wypowiedziach. Tematy językowe zaczęły mnie bardziej interesować, dlatego nauka na każdy z etapów była dla mnie przyjemnością.
Tytułu laureatki nie zawdzięczam tylko sobie, lecz także mojej polonistce a zarazem wychowawczyni - p. Iwonie Żelaznej-Łysik, która zarówno w tym, jak i zeszłym roku, udzielała mi wielu przydatnych wskazówek i wspierała w każdym z etapów konkursu.
Poza zdobyciem wiedzy na temat języka uważam, że konkurs jest bardzo fajnym doświadczeniem i pozwala na sprawdzenie swoich możliwości. Myślę , że każdy, kto choć trochę interesuje się poprawnością naszego języka ojczystego, powinien spróbować swoich sił w przyszłym roku szkolnym. „

Klaudia Polak, kl.2A
[Galeria zdjęć] [Powrót do aktualności >>]




















© I Liceum Ogólnokształcące im. C. K. Norwida w Wyszkowie. Wszelkie prawa zastrzeżone. 2005-2016 r.